kami menghargai antum semua

Monday, January 16, 2012

BERIMAN KEPADA AL ASMA'UL HUSNA

                                                 Maksud tauhid Al asma'Ul husna

Dalam suatu perbincangan berkumpulan,Wahid,Rahman,Rahim,Hakim dan Alim telah bertanyakan kepada ustaz Adli mengenai  Al asma'Ul husna.

Wahid : Ustaz,apakah yang dimaksudkan dengan Al asma' Ul husna?

Ustaz Adli : Al asma'Ul husna ialah nama-nama Allah yang indah.Nama-nama ini menunjukkan kesempurnaan Allah.

Rahman : Bagaimanakah kita dapat mengetahui dan mengenali nama-nama dan sifat-sifat Allah tersebut?

Ustaz Adli : Allah telah berfirman dalam Al-Quran:

(Surah Al-Hashr,59:24)
Maksudnya: Dialah Allah yang mencipta sekalian makhluk,yang mengadakan(daripada tiada kepada ada),yang membentuk rupa(makhluk-makhluknya menurut yang dikehendaki),baginyalah nama-nama yang indah  dan bertasbih kepadanya segala apa2 yang ada dilangit dan dibumi,dan dialah yang maha mulia lagi maha bijaksana.

Rahman : Ustaz,bolehkah kita megenali sifat-sifat kesempurnaan Allah melalui logik akal?

Ustaz Adli : Insyaallah,boleh.Cuba kita lihat komputer yang semakin canggih dari semasa ke semasa.Sudah tentu kita terpegun dengan kebijaksanaan orang yang mencipta komputer ini.Namun,apabila kita memikirkan sekali lagi,nescaya kita lebih terpegun dengan kebijaksanaan pencipta manusia iaitu Allah.

Hakim : Ustaz,berapakah nama Allah?

Ustaz Adli : Kita manusia yang lemah tidak mengetahui bilangan sebenar nama Allah tetapi dalam sebuah hadith riwayat daripada Abu Huraira,Rasulallah menganjurkan agar kita mengenali dan memahami 99 nama Allah seperti sabda Rasulallah :

Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama,sesiapa yang menghitungnya(memikirkan tujuan maknanya dan beramal denga tuntutan mengenainya itu),mereka akan masuk syurga.
(Riwat Al-Bukhari)

Alim : Kalau begitu,semakin kita mengingati nama Allah semakin kita merasai  keagungan dan kebesaran  ilahi,bukankah begitu ustaz?

Ustaz Adli : Ya,tepat sekali.Sekarang marilah sama-sama kita mengalunkan nasyid Al asma' Ul husna.


2 comments: